Forbrugeren bliver digital og det forpligter
- også for vandværket
Vi ændrer lige så stille den måde vi lever på, i takt med at de digitale muligheder vokser.
Tidligere var en telefon noget man ringede fra, mens det i dag i langt højere grad er en informationscentral hvor vi ser og deler nyheder, både af privat og erhvervsmæssig karakter. Der er en trend hen imod at vi er ”på” hele døgnet rundt og at forbrugeren i langt højere grad ønsker muligheden for at betjene sig selv på alle tider af døgnet.
Har det overhovedet nogen indvirkning på vandværkerne, for forbrugeren køber jo vand alligevel! Både ja og nej. Formålet med målrettet kommunikation er ikke at sælge mere vand – tvært imod. Formålet er at skabe en god dialog med forbrugeren og derigennem sikre, at der er opbakning til vandværket, når generationsskiftet står for døren.
Betyder det så at alle vandværker skal investere i SMS-løsninger, Super-hjemmesider og en kommunikationskonsulent. IKKE NØDVENDIGVIS, få billige løsninger kan, brugt med omtanke, skabe en god kontakt til forbrugeren.
Når der tænkes i digitale løsninger skal man altid spørge HVORFOR før man spørger HVORDAN. Sagt på en anden måde; Hvilke ud-fordringer forventer man der bliver mindre og hvordan vil man kontrollere, at der er opnået en effekt. Kontakt gerne Videnporten for råd og vejledning.
5 anbefalinger fra Videnporten:
- Information om vand bør ikke gives fra en hjemmeside beregnet på salg
- Undgå mange konflikter med udførlig orientering på hjemmesiden, f.eks. orientering om ret og pligt ved graveskader. Ordentlig information på hjemmesiden betaler sig!
- Der findes mange hjemmeside-standarder på markedet og en standard hjemmeside giver ofte en bedre kvalitet og flere muligheder til samme pris.
- Integration til økonomi-systemer, hvor forbrugeren kan følge med i sit forbrug og store SMS- og email-løsninger, kan sagtens være en god idé. Disse løsninger kan dog være en stor økonomisk udskrivning for vandværket.
- Den information vandværket gerne vil have ud til forbrugeren er ikke altid en information forbrugeren aktivt søger. Derfor er placeringen af de enkelte sider på hjemmesiden meget vigtige.
Kom ud i den digitale verden og mød din forbruger på internettet. Vi garanterer for at mange af forbrugerne allerede er der. Alternativt kan vandværket via hjemmesiden og en SMS-løsning, nå ud til en stor del af de forbrugere der endnu ikke har taget internettet helt til sig.
Ved brug af SMS-løsninger er det dog vigtigt at informere både når der er brud og når alt igen er normalt, da forbrugeren ellers får unødvendige bekymringer.